Nema Problema söker Programassistent & Administratör

Är du en positiv och driven person som letar efter konkreta sätt att göra världen till en lite bättre plats på? I sådana fall har vi arbetsplatsen för dig – bli en del av Nema Problema!

Rollen som Programassistent & Administratör

Programassistent & Administratör (PASSADM) är en sammansatt tjänst av rollen som programassistent och rollen som administratör som tillsammans bildar en heltidstjänst. Tjänsten bedrivs till ca 70 % i form av programassistent och 30 % som administratör.

PASSADM ingår i ett team av programansvariga och programassistenter som tillsammans planerar och driver Nema Problemas mentorprogram. PASSADMs huvudsakliga ansvar består i att vara ett operativt stöd till programansvariga i genomförandet av olika strömmar av mentorprogrammet och rollen inbegriper mycket kontakt med både kollegor och deltagare.

PASSADM ska även arbeta nära Nema Problemas verksamhetsansvariga och härvid utgöra ett viktigt stöd i diverse administrativa uppgifter och ekonomisk rapportering. En redovisningskonsult bistår PASSADM i ekonomiska uppgifter.

Arbetsuppgifter och ansvar

Primära arbetsuppgifter:

  • Genomföra rekryteringsträffar i skolor och liknande mötesplatser
  • Genomföra telefonintervjuer med potentiella deltagare (mentorer och adepter)
  • Matcha ihop nya deltagare i mentorpar
  • Löpande och systematiskt kommunicera med deltagare i programmet
  • Genomföra och assistera vid studiebesök på olika arbetsplatser och interna gruppträffar och workshops
  • Bistå i utvärderingsarbete. T.ex. genom att skicka och inhämta utvärderingsenkäter från deltagare i mentorprogrammen
  • Bistå verksamhetsansvariga i löpande ekonomisk rapportering och administration
  • Ansvara för digitala och fysiska arkiv och samverkansytor
  • Utveckla och effektivisera organisationens administrativa processer och rutiner

Är du den vi söker?

Kvalifikationer

  • Genomfört gymnasiestudier
  • Relevant erfarenhet av arbete med rekrytering, organisering av människor, coaching eller liknande
  • Relevant erfarenhet av arbete med administration, ekonomisk rapportering, redovisning eller liknande
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Personliga egenskaper och drivkrafter

Vi tar för givet att du är positiv, nyfiken och hellre gör fel och lär av dina misstag än sitter passiv

och låter möjligheterna gå förbi. Vidare ser vi att du uppvisar en majoritet av följande beteenden:

  • Är en god kollega och bidrar med positiv energi i arbetsgruppen
  • Agerar på eget initiativ
  • Har ett långsiktigt och övergripande perspektiv och planerar förebyggande
  • Är systematisk och välorganiserad
  • Är målinriktad och pragmatisk i ditt tillvägagångssätt 
  • Löser problem snabbt och effektivt
  • Har lätt för att skapa kontakter och nätverk
  • Har ett starkt eget driv

Meriterande

  • Relevant universitetsexamen
  • Arbetslivserfarenhet från ideell eller offentlig sektor
  • Goda IT-kunskaper i allmänhet och inom CRM-system, Google-paketet och Microsoft Office i synnerhet

Om Nema Problema

Nema Problema är en ideell organisation med ambitionen att göra Sverige bäst på integration. Vårt arbete fokuserar särskilt på att hjälpa personer som är nya i Sverige till sysselsättning och att skapa möten mellan människor av olika bakgrund genom mentorprogram. Hela verksamheten genomsyras av våra kärnvärderingar Evidens, Effektivitet, Handlingskraft  och Glädje! Idag är vi sju som arbetar på Nema Problema och vi ska stärka teamet med flera medarbetare som vill ha en viktig roll i att driva organisationen på en spännande tillväxtresa..

Bakgrund till Nema Problemas arbete

Arbetslösheten bland utrikes födda är väsentligt högre än bland inrikes födda. Det beror bland annat på att många personer invandrat till Sverige under senare år och att det är svårt och kan ta lång tid att etablera sig i ett nytt land. Mentorskap har visat sig vara ett effektivt sätt att hjälpa nya i ett land till relevant sysselsättning, varför Nema Problema länge arbetat med denna metod. Efter goda resultat så bedriver vi idag ett mentorprogram med stöd av bland annat EU-fonden AMIF, där nyanlända arbetssökande och yrkesverksamma svenskar med matchande erfarenhet paras ihop för att under månatliga träffar hjälpa den nyanlände att ta steg mot arbetsmarknaden. 

Läs mer om Nema Problema på vår hemsida nemaproblema.se.

Mer information och intresseanmälan

Nema Problema har kontor på Södermalm i Stockholm och genomför aktiviteter i hela Stockholms län. I tjänsten ingår tillgång till upparbetade resurser (material, samarbetspartners och rutiner). Vidare finns möjlighet att delvis jobba på distans och du kommer få chans att samarbeta med aktörer inom samtliga samhällets sektorer. Arbetet sker som utgångspunkt under vanliga kontorstider. Tjänsten kräver dock att du har möjlighet att arbeta kvällstid cirka 1-4 gånger i månaden (oftast mellan kl 17-20). Du kan själv vara delaktig i planering av dessa tillfällen.

  • Anställningsform: Visstidsanställning (vikariat) till 2023-04-01. Övergång till fast tjänst är möjligt. Start efter överenskommelse.
  • Tjänstens omfattning: Heltid
  • Lön enligt överenskommelse
  • Antal semesterdagar per år: 30
  • Tjänstepensionsupplägg och försäkringar motsvarande ITP1 ingår
  • Föräldralön vid föräldraledighet
  • Friskvårdsbidrag och friskvårdstimme
  • Hälsoförsäkring som bl.a. ger tillgång till psykolog
  • Tillgång till ledarskapsträning via vår sponsor Yomento

Nema Problema strävar efter en mångfald i organisationen och tillämpar en kompetensbaserad rekryteringsprocess.

Välkommen att skicka in din ansökan på nemaproblema.se/jobb. Så länge annonsen finns uppe är tjänsten inte tillsatt.

Ansökan programassistent & administratör (PASSADM)

  • Godkända filtyper: pdf, Max filstorlek: 50 MB.
    Ladda upp filen i pdf-format och namnge den enligt “Förnamn-Efternamn-CV”.
  • Godkända filtyper: pdf, Max filstorlek: 50 MB.
    Ladda upp filen i pdf-format och namnge den enligt “Förnamn-Efternamn-PB”.
  • Godkända filtyper: pdf, Max filstorlek: 50 MB.
    Vi bedömer din ansökan främst på ditt CV och PB. Har du andra filer som du anser relevanta för din ansökan kan du ladda upp dessa här.
    När skulle det vara aktuellt för dig att påbörja tjänsten?
  • Finns det något som du anser viktigt att meddela oss och som inte ryms i övriga dokument som du bifogat kan du skriva ett meddelande här.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.